FoodblogLau: Noten

Walnoten, hazelnoten, pinda’s, amandelen. Al in de prehistorie verzamelde mensen noten als belangrijk onderdeel van hun dieet. Toch is er vaak verwarring over al deze soorten nootjes. Het vet-gehalte is namelijk erg hoog. Zijn ze gezond? De een zegt van wel, de ander zegt van niet. Eerlijk gezegd wist ik het eerst ook niet. Daarom ben ik maar op internet gaan speuren. Noten schijnen namelijk en goede vleesvervanger te zijn, en ik vind ze jummie. Maar als er nu net zoveel slechte stoffen in zitten als een familiezak chips laat ik ze toch ook liever staan. Ik zal je alles vertellen wat uit mijn minionderzoekje bleek! 🙂

notenmix

notenverpakking

Hiervoor heb ik deze twee notenmixen bij de AH gehaald. Om er foto’s van te maken, en natuurlijk om ze te proeven. Eigenlijk gebruik alleen de Elitehaver. Hier zitten bijna alle soorten in plus rozijntjes. Uit de tweede zak gebruik ik alleen de cashewnootjes. Wat ik niet doorhad was dat er ook zout door die mix heen zat. Dat was eigenlijk niet de bedoeling, maar goed, maakt niet uit! Er staat ook echt gigantisch ‘zout’ op de voorkant.

notenmixz

Dit is de zoute mix waaruit ik alleen de cashewnootjes heb gehaald. De rest was met chocolade. Een hele vreemde combinatie als je het mij vraagt.. Chocolade en zout??

notenmixzz

Yummie! Wat ziet het er schattig uit. Mooi kleurig. Het oogt in ieder geval gezond. Laten we eens kijken wat er allemaal in zit.

notenvoedingswaarden

‘Een portie elitehaver van 30 gram bevat 150 kcal’. Hmm. Dertig gram is ongeveer één normale hand vol. Ik weet zeker dat wanneer ik nootjes eet, dat het er minstens twee handen zijn. Dat is blijkbaar niet helemaal de bedoeling. Volgens voedingscentrum is 110 kcal per tussendoortje genoeg. Als je het dus bij die 30 gram houdt kan het prima.

Over vetten weet ik iets minder. Ongeveer 25 gram vet wordt aangeraden per dag. Waarvan maar 2,5 gram verzadigd mag zijn. In een portie zit 9 gram vet waarvan 0,13 gram verzadigd is. Dat betekent dus dat het klopt dat er het nodige vet in zit. Relatief weinig verzadigd vet daarentegen. Dat is goed! Een groot deel is dus ‘het goede soort vet’. Als je het dus echt bij dat ene handje houdt is er geen probleem. 🙂

Voor de rest bevatten noten veel vitamines, mineralen, eiwitten. Daarnaast zorgen de onverzadigde vetten voor een lager cholesterol gehalte, wat de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Als vleesvervanger zijn ze helemaal geschikt. Jeej, wat leer ik hier veel van haha!

noteningrediënten

Nu gaan we de onderdelen van de Elitehaver even stuk voor stuk bekijken. Wat hebben we allemaal? Veel rozijnen. Maar ook amandel, paranoot, walnoot, hazelnoot, En natuurlijk de cashewnoten uit de andere zak.

noten6

Cashewnoten
Eerst deze dan maar. Doe even alsof er geen zout op zit haha. Te veel zout is namelijk ook niet gezond, maar dat is weer een heel ander verhaal. Ze bestaan voor 47 procent uit olie, 21 procent eiwit en 22 procent koolhydraten. Iedereen weet hoe lekker ze zijn, toch?

noten5

Rozijnen
Wat hebben rozijn met noten te maken? Eigenlijk helemaal niks. Ik ben ook even kwijt waarom ik ze in dit verhaal heb gezet. Waarschijnlijk omdat ze zo ]vaak samen met noten verkocht worden. Voor rozijnen geldt eigenlijk precies hetzelfde. Ze zijn gezond, zolang je er maar niet te veel van neemt. I love rozijnen by the way ♥

noten4

Amandel
Net als hazelnoten vind ik amandelen er heel schattig uitzien. Vind je niet? Ze hebben zo’n typische smaak van nootjes. Heel lekker voor door de yoghurt. Jummie. Amandelen bestaan voor 56 procent vet, 22 procent eiwit en 14 procent koolhydraten.

noten2

Paranoot
O my god ik vind deze echt smerig. O help. Nee huh ze hebben een hele eigenaardige bijsmaak. Ze zien er daarentegen wel gaaf uit. They are huge! Paranoten bestaan voor 65 procent uit vet, 17 procent eiwit en 9 procent koolhydraten. Iets minder healty dan de rest dus.

noten3

Walnoot
Hmm aan walnoten heb ik goede herinneringen. Dat klinkt random maar het komt omdat de zomer wij altijd heel veel walnoten in de tuin hebben liggen. Die breken we dan open, wat vaak mislukt, of we verzamelen ze. Je kunt ze lang bewaren. Ze doen me dus denken aan de zomer. Zien er eigenaardig uit als kleine hersens (lekker hè 😉 ), maar smaken goed. Walnoten bestaan voor 68 procent uit vet, 16 procent eiwit en 5 gram koolhydraten.

noten1

Hazelnoot
Ah dit is één van mijn favorieten. Doet me heel er denken aan nutella, wat natuurlijk altijd goed is! Daar moet een leuk recept bij de bedenken zijn: iets met nutella en hazelnoten. Net zoals pindakaas met pinda’s. Het is gewoon leuk als zoiets matcht. Hazelnoten bestaan voor 69 procent uit vet, 14 gram eiwit en 6 gram koolhydraten.

noteninbak

Dit is onze bak verzamelde hazelnoten en walnoten. Heel leuk idee, maar meestal als ik dit probeer hoor je een keiharde knal en ligt de keuken voor met kleine stukjes noot.. Meestal zijn anderen zo lief om ze voor me te kraken. ♥

Wauw jongens wat heb ik veel geleerd van deze blogpost. Ik hoop dat jullie er net zoveel van hebben opgestoken. Heel leuk om dit soort mini onderzoekjes te doen. Ben mezelf stiekem alvast een beetje aan het voorbereiden op mijn toekomstige studie. Ondertussen heb ik ook van alles geproefd. Behalve de paranoten was dat niet verkeerd.

Mijn conclusie is dus eigenlijk: noten zijn gezond, puur natuur en healty, zolang je er maar niet te veel van neemt

xxx Lau

Over Lifebloglau

Hi! Welkom op LifeblogLau ♥ Leuk op mijn blog komt kijken. Ik ben Lau en ben 16 jaar. Hier vind je posts over mode, uiterlijk, muziek, persoonlijke verhalen, recepten en nog veel meer!
Dit bericht werd geplaatst in FoodblogLau en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op FoodblogLau: Noten

  1. kim zegt:

    Ik vind paranoten echt héérlijk! Maar het schijnt dat als je daar teveel van eet je ziek kan worden ofzo? Ik had daar een keer veel teveel van gegeten en zat toen de hele dag in spanning of er iets zou gebeuren hahaha.

    Liked by 1 persoon

  2. oeii die noten… ❤ ik vind alleen cashewnoten lekker… Maar een leuke blog over noten!

    Liked by 1 persoon

  3. Dina zegt:

    Ooh heerlijk, ik ben gek op nootjes. Ik haal ze meestal van de markt. ❤

    Liked by 1 persoon

  4. Hele handige review, in één oogopslag welke nootjes goed voor je zijn 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Erg leuk blogje! Ik ben echt dol op pinda’s haha, ik weet niet wat dat bij mij is 😉 xoxo

    Liked by 1 persoon

  6. Marleeeentje zegt:

    Ik hou van walnoten en tamme kastanjes, maar ik heb nooit het geduld om ze te pellen enzo, hahaha.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

