FoodblogLau recept: Vegetarische ovenschotel

Bij mij thuis lijkt iedereen te schrikken van het woord ‘vegetarisch’. Wanneer ik iets vegetarisch maak, is in eerste instantie niet iedereen even enthousiast. Er moet en zal vlees bij zitten. Dus okee, ik maak wat ik wil maken, én er wordt vlees in een extra pannetje bijgemaakt. Achteraf is iedereen uiteindelijk meestal wel enthousiast over wat we maken. Al dan niet met vlees erbij. Deze ovenschotel met aardappel, courgette, tomaat en meer is voor iedereen, want je kunt er als je wilt ook vleeswaren bij doen. Het is simpel met eenvoudige ingrediënten, maar ook lekker, al zeg ik het zelf. 🙂

ovenschotelmetkruiden

Ingrediënten voor 6 personen
✿ 750 gram aardappels
✿ 2 courgettes
✿ Geraspte kaas
✿ 3 eieren
✿ 3 eetlepels melk
✿ peper en zout
✿ Oregano
✿ bakolie

Voor je begint met het maken van de ovenschotel, verwarm je de oven voor op 200 graden.

Snijden
Dan gaan we eens even al die ingrediënten snijden en klaarmaken om in de schaal te kunnen. De aardappels hebben wij gewoon als schijfjes kant en klaar gekocht. De courgettes en tomaten snij je en rondjes van ongeveer een halve centimeter dik. Met de tomaten doe je verder niks. De courgettes worden met olie in de pan gebakken. Terwijl je ze bakt kun je er van oregano overheen strooien voor een lekkere kruidige smaak. Zie de foto’s hieronder.

ovenschoteltomaten

ovenschotelcourgette

ovenschotelolie

ovenschotelcourgetteinpan

Eiermixje
Voor een klein soort ‘gebakken-ei laagje’ doe je dit. Je mixt drie eieren samen met ongeveer drie eetlepels melk door elkaar heen. Daarbij kun je peper en zout naar smaak toevoegen. Een beetje kloppen, en klaar is kees. Lekker simpel.

ovenschotelei

Stapelen
Daarna is het tijd om te gaan stapelen. De eerste laag aardappels leg je op de bodem van een ovenschaal, die ingevet is met boter. Als tweede doe je er een laag courgettes overheen. Daarna een laag tomaat. Nog een laag courgettes, dan weer aardappels. Ziet er leuk gezellig vrolijk uit. Nu kun je het eiermixje eroverheen gieten. En ten slotte als finishing touch een dikke laag kaas. Zie de foto’s hieronder. Hup, klaar om in de oven te gaan!

ovenschotellaagaardappel

ovenschotelmetcourgette

ovenschotelmettomaat

ovenschotelmetkruiden

ovenschotelklaar1

ovenschotelklaar

En zo ziet het er uiteindelijk uit. Goed doorscheppen, zoals mijn oma altijd zegt, anders heb je niet alle lagen te pakken. Ik vind het echt lekker. De oregano geeft het iets meer smaak, waardoor het net wat kruidiger is. Hmm, dit gaan we zeker vaker maken. 🙂

Lijkt het je wat? ♥

xxx Lau

Over Lifebloglau

Hi! Welkom op LifeblogLau ♥ Leuk op mijn blog komt kijken. Ik ben Lau en ben 16 jaar. Hier vind je posts over mode, uiterlijk, muziek, persoonlijke verhalen, recepten en nog veel meer!
Dit bericht werd geplaatst in FoodblogLau en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op FoodblogLau recept: Vegetarische ovenschotel

  1. Het lijkt me wel wat. Ziet er zeer lekker uit! 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. justaquotelover zegt:

    Wij eten zoiets weleens! Maar dan half met vlees en half zonder, de mannen willen altijd vlees… Eigenlijk ben ik gek dat ik het doe als ik kook… 😉 xoxo

    Like

  3. Dina zegt:

    Ziet er heerlijk uit. Ik ben heel blij dat M. en ik beide vegetariërs zijn en dat we nooit apart hoeven te koken.

    Liked by 1 persoon

  4. “Er moet en zal vlees bij zitten”, klinkt bekend! Ziet er nochtans lekker uit 🙂

    Like

Geef een reactie

