Tips tegen stress

We kennen het allemaal maar al te goed. Stress. Dat vervelende gevoel dat je nog zoveel moet doen en dat je het toch nooit af gaat krijgen. Gaat dit ooit over? En hoe ga ik dit nog zo lang volhouden? Hiermee bedoel ik vooral de school- een leerstress. Daarom heb een aantal tips bedacht voor degenen die op de middelbare school op opleiding zitten. Ook al kunnen sommige ook van toepassing zijn voor mensen die al werken. Zo kun je vaarwel zeggen tegen je stress en alles weer eventjes van de positieve kant bekijken.  Kijk maar mee!

Korte termijn
Kijk uit naar wat er binnen korte tijd gaat komen. Is het al bijna vakantie? Ga je komend weekend een dagje shoppen. Bedenk je dat deze dingen er snel aan zullen komen en dat je dan kunt relaxen. Focus je op de leuke dingen die in een snelle tijd gaan komen. Zo voorkom je dat je het idee hebt dat je leven alleen maar bestaat uit school een stress. Hiermee bedoel ik het weekend, maar bijvoorbeeld ook de zomervakantie of misschien zelfs je mogelijke diploma uitreiking. Yes er is een einde in zicht!

Lange termijn
Het is ook belangrijk om voor ogen te hebben waar je het allemaal voor doet. Die leuke studie die je wil gaan volgen kan je daadwerkelijk gaan doen als je nu even we best doet. (Hou de open dagen van opleidingen in de gaten). Misschien is het nog wel ver weg. Maar er komt een tijd dat je eindelijk van die vervelende school af bent, dat je niet meer hoeft te fietsen en je kan gaan studeren wat je leuk vind. Wat zou dat fijn zijn! Hetzelfde geldt voor je werk. Aan het einde van je studie komt er natuurlijk een hoop stress bij kijken, maar hee je bent er bijna. Dat is belangrijk om te bedenken. Wat wil je later gaan doen en waar wil je gaan werken? Nog maar heel eventjes..

Eindtijd
Deze is heel moeilijk, maar na een tijdje werkt het echt. Mijn eindtijd is dan weliswaar 10 uur ’s avonds (oeps, dat is toch wel laat), maar het is iets. Zo voorkom je dat je letterlijk eindeloos aan het werk bent. Ik weet niet zo goed hoe je het uit moet leggen, maar wanneer je eenmaal met jezelf afgesproken hebt dat je een eindtijd hebt, krijg je vanzelf ook mee spirit om snel je huiswerk af te maken. Wanneer je niet zo’n tijd hebt, kun je nog wel eens blijven hangen achter je bureau zonder iets te doen en heb je ook niet de aandrang om door te gaan omdat je toch ‘toch wel nog de hele avond bezig bent’. En het is natuurlijk belangrijk om tijd vrij te maken voor leuke dingen.

Leuke dingen
En dat brengt ons weer bij het volgende onderwerp. Blijf leuke dingen doen en zeg vooral geen dingen af die belangrijk voor je zijn. Dat kan lezen zijn (ik zeg maar wat), bloggen of afspreken met vriendinnen. School is belangrijk, maar als je 24/7 er mee bezig bent, geen plaats hebt voor leuke dingen, en je het nog maar net redt, is datgene wat je doet misschien toch iets te hoog gegrepen. Of er gaat iets fout in de planning. (mijn tips voor plannen hier). Vaak geven die dingen waar je gelukkig van wordt, ook weer energie om verder te gaan.

Tussenuurtjes!
Dit vindt ik echt één fantastische uitvinding. Vroeger kon je me met geen stok de mediatheek in krijgen, maar sinds vorig jaar ben ik daar kind aan huis. Ze herkennen me zelfs als ik binnen kom, te gek voor woorden. Tijdens tussenuren huiswerk doen in de mediatheek is een hele goede manier om stress te verminderen. Het scheelt namelijk zoveel voor thuis. Muziek op, en het zal je verbazen hoeveel je in een uur kunt doen. Er is namelijk niet veel afleiding in de mediatheek. Perfect! Natuurlijk blijf ik soms ook in de aula gezellig bijpraten met m’n klasgenoten (maar hee dat kan ook onder de les, moeha).

Dit waren mijn tips tegen stress school editie eigenlijk. Ik hoop dat ze een beetje origineel waren. Ik kan je namelijk ook een heleboel standaard tips vertellen: denk aan goede voeding, genoeg slaap en meditatie (♥).

Meestal vind ik het heel fijn om jullie blogs te lezen. Sorry dat ik zo lang niks heb achtergelaten op jullie leuke berichten. Ik geef school oprecht de schuld. Maar ik zal proberen om er meer tijd voor te maken. Het is namelijk leuk om te lezen wat jullie allemaal schrijven, echt waar. 🙂

xxx Lau

Over Lifebloglau

Hi! Welkom op LifeblogLau ♥ Leuk op mijn blog komt kijken. Ik ben Lau en ben 16 jaar. Hier vind je posts over mode, uiterlijk, muziek, persoonlijke verhalen, recepten en nog veel meer!
Dit bericht werd geplaatst in Lifestyle en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Tips tegen stress

  1. handig deze tips!! maak niet uit.. school is toch even wat belangrijker toch? …. 🙂 we lopen niet weg..

    Liked by 1 persoon

  2. Dina zegt:

    Goede tips! Stress is echt ontzettend vervelend. Nu ik een paar weken (maanden inmiddels denk ik haha) thuis zit, merk ik dat de stress ein-de-lijk een beetje van me af glijdt. Heerlijk gevoel. ❤

    Liked by 1 persoon

  3. Whitney zegt:

    Soms is het even druk op school. Succes!

    Liked by 1 persoon

  4. FiekeFairy zegt:

    Nu de toetsweek er weer aankomt de stress dus ook, ik hou deze tips in de gaten! 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. marlynnn zegt:

    Fijne tips!! Ik kan nog wel eens last hebben van stress hihi…

    Liked by 1 persoon

  6. saarenzo zegt:

    Handige tips! Ik stress momenteel best veel want ben druk bezig met afstuderen. Vanaf morgen werk ik 40 uur per week op mijn afstudeerplek en daarnaast heb ik nog mijn bijbaantje en natuurlijk mijn scriptie! Pffff… maar het idee dat ik hopelijk dit jaar mijn diploma haal is het zeker waard!

    Liked by 1 persoon

  7. 4.Balou zegt:

    Wat je schrijft kan ik me helemaal in vinden. Gelukkig heb ik niet heel vaak last van stress maar als ik er last van heb dan weet ik altijd vrij snel wat ik moet doen zodat ik me goed kan ontspannen 🙂

    http://www.bloglovin.com/blogs/4balou-13049789

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

