Voornemen 2015: eten

Hi lieve mensen. Ik heb er lang over nagedacht om dit op m’n blog te zetten, want het is best wel een moeilijk onderwerp. Maar vandaag zal ik jullie vertellen over mijn ervaring met eetproblemen van de afgelopen tijd. Ik vind eetstoornis best wel dramatisch klinken, maar het maakt ook eigenlijk niet uit wat voor naam je het geeft. Het gaat erom dat het weg gaat, en het liefst in het komende jaar! Het is helemaal niet mijn bedoeling om aandacht te vragen, maar op het moment beheerst het wel een beetje mijn leven, en aangezien dit een blog over mijn leven is, vind ik dat jullie dat mogen weten. Misschien dat ik iemand die dit leest kan helpen of inspireren, dat zou alleen maar mooi zijn. En ten slotte is het eigenlijk ook helemaal niks om je over te schamen, dus daarom hier mijn verhaal. ♥

Waar het begon met een paar kilootjes afvallen, eindigde het in een drang om alleen maar meer af te vallen, ook al zat ik al lang op een ondergewicht. Ik zal er niet al te veel op in gaan, want dan wordt dit verhaal alleen maar gigantisch lang. Het begon in de tweede klas en in de derde klas was ik ook al veel bezig met afvallen waardoor ik uiteindelijk ook te weinig woog. In de vierde klas was ik weer aangekomen tot een gezond gewicht. Ik bleef maar aankomen en ik dacht dat het niet meer zou stoppen. Voor mijn gevoel was het toch net iets te veel. Stiekem weet ik ook wel dat dat mee viel, rond de 53. Mijn oorspronkelijke doel was onder de 50. Dit doelgewicht werd steeds lager en uiteindelijk ben ik meer dan 11 kilo afgevallen. Oeps. Elke dag calorieën tellen, wat er uiteindelijk steeds minder werden. Aan het eind was het 500 vóór het avond eten en daarna met het avondeten zo veel mogelijk groenten opscheppen, zodat het niet opviel dat ik van de rest minder nam. Deze 500 calorieën werden dan vooral opgevuld met een zo klein mogelijk ontbijt en lunch, zodat ik in de middag kon eten waar ik echt zin in had, zoals chocola of zo. Niet zo goed voor de voedingswaarden en het energielevel moet ik eerlijk toegeven.

Natuurlijk lukte dit niet elke dag. Wanneer ik na een dag boven de 1000 zat, was dat een slechte dag. Onder de 1000, was ik tevreden. Ook waren er dagen waarop het onmogelijk was om te tellen, zoals een verjaardag. Dan kon ik snaaien tot ik er bij neer veel. Want hee, nu kon het. Aan het eind van de dag was ik dan zo misselijk, en de volgende dag was het dan weer streng tellen.

Op gegeven moment was ik er helemaal klaar mee. Het eten kon erger, ik bedoel ik at ook niet helemaal niks. Maar het eindeloze denken aan wel of niet eten was nu wel is een keer genoeg. Ook hoorde ik steeds vaker dat andere mensen hadden gezegd dat ze me te dun vonden, of dat ze zich afvroegen wat er met me aan de hand was. Samen met mijn moeder ben ik naar de huisarts gegaan. Zij was heel lief en luisterde echt naar me. Ze heeft me doorverwezen naar een psycholoog en een diëtist waar ik na de kerstvakantie, naar toe zal gaan. Omdat het de eerste dagen moeilijk was om mijn eigen eetpatroon los te laten, heeft ze me een soort ‘eetlijst’ gegeven waar ik me zo veel mogelijk aan moet gaan proberen te houden. Toen heb ik ook de app verwijderd waarop ik altijd calorieën bij hield. Daar was ik stiekem best wel een beetje trots op 🙂

Dit is wel lastiger dan verwacht en dan juist omdat ik er de eerste dagen nadat ik die lijst kreeg er steeds overheen ging. Toevallig kreeg ik die week door verjaardagen en kerst de hele tijd eten aangeboden. Dan kwam dat ‘o nu kan het weer, dus schranzen’ gevoel soms even terug, en dan at ik toch meer dan ik eigenlijk zou willen. Dit is natuurlijk niet erg, want ik moet toch nog aankomen, maar ik hou me liever me gewoon zo veel mogelijk aan die lijst. Hier voel ik me beter bij, en een stuk minder misselijk, haha. En dat gaat de laatste dagen al een stuk beter. Gewoon de drie maaltijden en tussendoortjes, stiekem vind ik het best wel awesome dat dat allemaal weer ‘mag’.

Ik hoop dat ik in het komende jaar beter leer omgaan met eten. Het eraan denken gaat nu nog de hele dag maar door. Bij alles wat ik eet denk ik tien keer na. Over alles wat ik gegeten heb denk ik tien keer na. De optie voor de minste calorieën is altijd de beste optie, en alle anderen zijn slecht. Ik doe het vaak wel, maar het is voor mijn gevoel nog slecht. Eten voelt nog steeds een beetje als opgeven van alles waar ik zo lang aan gewerkt heb. Variëren was haast onmogelijk, al gaat het steeds beter. Het liefst eet ik ook niet waar anderen bij zijn. Wat als ze denken dat ik mee aanstel? ‘Ze eet, dus ze heeft helemaal niks’. Laatst kreeg ik pizza, wel lekker hoor, maar ik heb me nog nooit zo awkward gevoeld. Aan de ene kant doe ik het wel, want hallo het is pizza en het mag op zo’n moment gewoon wél weer als avondeten. Maar aan de andere kant is wel een hele slechte pizza en ben ik bang van wat anderen op zo’n moment van me denken. Kan je het een beetje begrijpen, haha?

Van dat soort gedachten wil ik dus af, haha. Dingen van de ‘verboden lijst’, zoals pindakaas of zo, wil ik in 2015 zonder problemen op mijn brood gaan smeren en mee naar school nemen zonder een slecht gevoel. Het aankomen (wat nu al is begonnen) is natuurlijk niet fijn, maar het moet. En ik hoop dat ik in 2015 met volle overtuiging zal kunnen zeggen dat het goed is om aan te komen tot een gezond gewicht, en dit ook volhouden natuurlijk. Niet meer terugvallen in het afvallen, maar ook niet doorslaan in het ongeremd eten, waar ik nog steeds een beetje bang voor ben. Niet meer in de stress schieten als we naar de snackbar gaan, en dan ook niet meer datgene kiezen waar het minst in zit.

Mijn enige voornemen voor 2015 is, is dat ik controle ga hebben over een gezond, gevarieerd voedingspatroon en dat ik me daar helemaal happy bij ga voelen 🙂

Dit verhaal is toch iets minder beknopt geworden dan verwacht, haha. Stiekem vind ik het best wel scary om zoveel over dit soort dingen te vertellen, maar het moet kunnen toch? Heb jij trouwens nog goede voornemens voor 2015?

Heel veel liefs, Lau

Over Lifebloglau

Hi! Welkom op LifeblogLau ♥ Leuk op mijn blog komt kijken. Ik ben Lau en ben 16 jaar. Hier vind je posts over mode, uiterlijk, muziek, persoonlijke verhalen, recepten en nog veel meer!
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Voornemen 2015: eten

  1. leanne ribberink zegt:

    wat een vervelend verhaal! ik hoop dat het beter met je gaat volgend jaar! mijn plan is ook om volgend jaar wat meer op mijn eten te gaan letten. leuke blog! 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. simplylovelyworld zegt:

    Mooi geschreven en veel succes!!!

    Liked by 1 persoon

  3. marlynnn zegt:

    knap dat je het hebt verteld ! ik hoop voor je dat het in 2015 allemaal nog beter gaat 🙂 xx

    Liked by 1 persoon

  4. felizworld zegt:

    Best heftig, wel mooi geschreven! Liefs<3

    Like

  5. Het is net goed dat je dit van je afschrijft. Een vriendin van mij heeft ook problemen met haar gewicht en doet er alles aan. Ze praat er veel over en dat vind ik goed. Zoiets alleen op je schouders hebben is gewoon not done…

    PS. Ik geef momenteel een pakket weg met verschillende webshops. Zin om mee te doen? 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. saarenzo zegt:

    Knap dat je dit durft te delen! Veel succes ermee in het komende jaar en ik hoop dat je je doel bereikt!

    Liked by 1 persoon

  7. Whitney zegt:

    Juist goed dat je dit schrijft, er zijn meerdere mensen die hiermee dealen. Je hebt al heel wat stappen gemaakt naar een gezonde levenswijze. Zet hem op! Je kan het!

    Liked by 1 persoon

  8. beetje late reactie!! Maar mooi geschreven!! En je kan het !!! 🙂 ik ga ook proberen in het nieuwe jaar letten op mijn eten!!

    Liked by 1 persoon

  9. annavanrumpt zegt:

    wauw! Knap dat je dit zomaar schrijft voor al je lezers! Zelf wil ik ook wel wat minder wegen, maar dat lukt me toch niet, haha! Hopelijk komen je goede voornemens uit! x Anna

    Liked by 1 persoon

  10. Pingback: Eindelijk een studiekeuze! | LifeblogLau

Geef een reactie

