Leren zingen zonder zangles

Hii! Om te leren zingen kun je natuurlijk op zangles gaan. Alleen dit is vaak duur en het kost tijd. Voor de mensen die graag willen leren zingen, alleen dan helemaal gratis zonder zangles en verplichtingen heb ik een aantal tips verzameld. Het enige wat je hier voor nodig hebt is een telefoon (of iPad, Ipod whatever) met internet en dan vooral YouTube. Op YouTube staat namelijk veel meer informatie dan je denkt. Je kunt letterlijk bijna alles leren via YouTube. Schoolvakken, maar ook instrumenten, tekenen, breien noem maar op. Het verbaast me soms echt! Oja en ik ben natuurlijk geen expert of iets, dus mijn tips zijn niet zoals die van een zanglerares of iets, gewoon een paar handige dingen die je kunt gebruiken. 🙂

<3

Vocal warm up
Je stem opwarmen is een van de belangrijkste dingen wanneer je gaat zingen. Het voorkomt niet alleen dat je stem schor wordt, maar alles wat je daarna gaat zingen klinkt veel beter en het lukt gemakkelijker. https://www.youtube.com/watch?v=yvb4Rl21-UY is daar een goed voorbeeld van. Je hoort dat ze steeds hoger gaat zingen. Het is echt niet erg als je de eerste keer niet zo hoog komt. Je zult merken, dat je naarmate je het vaker doet, je steeds hoger komt. Dit komt omdat je je stem ‘traint’. Hetzelfde geldt voor de lage tonen, die vind ik zelf ook altijd heel moeilijk! Ook hierbij zul je merken dat je steeds lagere tonen kan raken. Doordat je met deze warm ups dus leert om hoger of lager te zingen, kun je uiteindelijk steeds meer liedjes zingen, wat natuurlijk leuk is. Zoek maar eens ‘vocal warm up’ op op YouTube. Je vindt er genoeg! 🙂

Untitled

Technieken leren op YouTube
Voordat ik begon met zangles, wist ik niet eens dat er trucjes zijn waardoor het zingen makkelijker gaat. Bijvoorbeeld je buik langzaam intrekken tijdens een uithaal, waardoor je meer volume en kracht in je stem krijg. Of je neus gebruiken waardoor lage tonen makkelijker gaat (dit klinkt raar, maar is moeilijk uit te leggen, haha 🙂 ). Al dit soort tips zijn op YouTube te vinden. Het zijn eigenlijk een soort mini-zanglessen. Super handig! Deze twee account vind ik heel goed: https://www.youtube.com/user/NewYorkVocalCoaching/videos en https://www.youtube.com/user/raehenry21/videos?spfreload=1 Die tweede heeft ontzettend veel video’s, waar je veel van kunt leren. Geduld heb je zeker wel nodig, ze is namelijk een beetje langdradig..

Tumblr

Karaoke
Het belangrijkste is natuurlijk oefenen. Je kunt wel heel veel YouTube video’s over zang bekijken, maar door te oefenen leer je het ook echt toe te passen. Ik vind karaoke zingen altijd heel leuk om te doen. Op YouTube kun je namelijk van wel elk liedje een karaoke versie vinden. Ik durf te wedden dat iedereen die dit leest, het vast wel eens een keer gedaan heeft! 🙂 Ik heb altijd dat wanneer ik een liedje voor de eerste keer probeer, het niet zo heel fantastisch gaat (zeg maar dramatisch), maar hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. Er is een YouTubekanaal waar ik echt helemaal weg van ben. Dit kanaal heeft namelijk allemaal karaoke versies van heel veel liedjes, alleen dan met alleen piano als begeleiding, wat het naar mijn mening heel mooi maakt. Ook maken ze vaak van een liedje een female versie, waardoor het hele lage liedjes ook te doen zijn voor vrouwen. Wat ik wel een beetje jammer vind, is dat ze bijna allemaal een verkorte versie zijn. Dit kanaal bedoel ik: https://www.youtube.com/user/Sing2Piano/videos . OMG ik kwam er niet achter dat ze ook een Sing2Guitar kanaal hebben. Super vet! https://www.youtube.com/user/Sing2GuitarChannel/videos

dream | via Tumblr

Terugluisteren
Luister jezelf terug! Je hoort jezelf namelijk in je hoofd heel anders dan hoe het echt klinkt. Soms is het even schrikken en denk je ‘huh klink ik echt zo?’. Het is niet altijd even leuk om jezelf terug te horen. Ik heb best vaak dat ik denk ‘oeh dit klinkt leuk, even opnemen’. Eenmaal opgenomen klinkt het alsof ik een kraai heb zitten openmen.. Maar door jezelf terug te luisteren kun je je ontwikkelingen horen en je kunt beter opmerken wat je beter kunt doen en veranderen. Je went vanzelf aan je stem en het gaat vanzelf beter klinken. Een leuke app die je kunt gebruiken is ‘The Voice On Stage By Starmaker‘ hier heb ik eerder over uitgelegd in https://lifebloglau.wordpress.com/2014/09/14/top-5-favoriete-apps/#more-177 .

Brunette | via Tumblr

Geef niet op
Jij denkt misschien dat je absoluut niet kan zingen, maar ik geloof dat dat niet waar is 🙂 Iedereen kan zingen. Of nouja, iedereen kan leren zingen. Zo lang je er maar vaak genoeg oefent en de trucjes leert die je kan toepassen. Met zangles gaat dit natuurlijk makkelijker, maar door thuis te oefenen met onder andere YouTube, kom je ook een heel eind. Zolang jij het leuk vindt om te doen houdt niemand je tegen, ook al klinkt het misschien in het begin niet zo heel zuiver.

Dit waren mijn tips. Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt. Keep singing! ♥

xxx Lau

Over Lifebloglau

Hi! Welkom op LifeblogLau ♥ Leuk op mijn blog komt kijken. Ik ben Lau en ben 16 jaar. Hier vind je posts over mode, uiterlijk, muziek, persoonlijke verhalen, recepten en nog veel meer!
Dit bericht werd geplaatst in Lifestyle en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Leren zingen zonder zangles

  1. cuteminute zegt:

    Leuk artikel! Ga ik onthouden!

    Like

  2. annavanrumpt zegt:

    Leuke post! Zelf zing ik vaak voor veel mensen 💕 Het is zo leuk x

    Like

Geef een reactie

