Tips voor bij het leren

Hiii! Leren is niet echt bepaald onze favoriete hobby. Je wilt er zo snel mogelijk klaar mee zijn en je hebt natuurlijk veel meer andere dingen te doen. Maarja, aan de andere kant is het ook niet te bedoeling om onvoldoendes te halen, dus moeten we er elke dag toch maar weer aan toegeven. Om het leren zo snel en antistress mogelijk te maken heb ik een paar tips verzameld zodat het leren toch weer een stukje makkelijker wordt en waardoor je dus weer sneller aan de slag kunt met dingen die véél leuker zijn dan huiswerk. Iedereen heeft een andere manier van leren, dus het kan dat sommige tips bij de één niet werken en bij de ander wel. 🙂

Goodbye Wendy.

Omgeving
Hoe je leeromgeving eruit ziet is belangrijker dan je zou denken. Als je in een prettige omgeving zit, heb je minder het gevoel dat je weg wil, en heb je dus ook minder de aandrang om iets anders te doen. Zorg er daarom voor dat er genoeg daglicht in de kamer is. Van daglicht worden we blij en energiek! Heb je een goedwerkende verwarming? Zet hem aan op de juiste temperatuur in de winter of zorg in de zomer voor een ventilator. Hierdoor wordt je niet afgeleid wanneer je het warm of koud, want dat kan soms heel irritant zijn. Wat ook heel belangrijk is, is dat je kamer opgeruimd is (alles in een hoek dumpen waar je het niet kan zien is ook goed, haha). Een opgeruimde plek zorgt voor rust. Bij mij zorgt rommel altijd meer voor het gevoel dat ik veel te doen heb, weet je wel? Misschien ben jij zo iemand die kan werken met muziek, lucky you, ik ben dat in ieder geval niet. Vooral niet als ik iets moet leren en dingen moet onthouden. Bij iets zoals wiskunde of woordjes invoeren kan het nog wel. Maar in ieder geval, zorg als je niet tegen geluid kan tijdens het leren, ervoor dat je ergens alleen zit waar weinig geluid is. En mijn laatste gouden tip: leg als het lukt je telefoon weg, ik weet dat het moeilijk is, haha. Maar het scheelt héél veel tijd.

I am your new inspiration!

To do list
Ik maak voor elke dag een to do list en het is zeker aan te raden om ook te doen. Als je voor elke dag bijvoorbeeld een bladzijde neemt kun je opsommen wat je die dag wil gaan doen. Bijvoorbeeld eerst de dingen voor morgen en daarna datgene wat je nog vooruit wil leren. Hou het wel realistisch en verwacht niet te veel van jezelf. Misschien dat je op een dag uiteindelijk de hoeveelheid die je hebt opgeschreven niet aankan of iets duurt toch langer dan gedacht. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, dan pas je daar je volgende to do list gewoon op aan.

Herhalen met doorlezen
Ze zeggen altijd dat je dan bijvoorbeeld vier dagen van tevoren elke dag moet leren waardoor je de laatste dag bijna niet meer hoeft te doen. Maar even serieus, daar heb je echt niet altijd tijd voor. Neem even een voorbeeld: 200 duits woorden leren. Ze zeggen dus dat je dan elke dag 50 woorden zou moeten leren, en dan ook zo dat je ze echt goed kent. Voordat je eenmaal elke dag je wrts hebt opgestart en alles hebt geleerd ben je vaak alweer een half uur of langer verder. Wat ik altijd doe is dat ik dan elke dag de 200 woorden snel doorlees. Dat duurt helemaal niet zo lang en omdat je het vaker herhaalt zit dit het op de laatste dag al redelijk goed in je hoofd, waardoor je op het laatst dan (met bijvoorbeeld wrts) alles nog een keer goed door kan leren. Dit kan je natuurlijk ook toepassen op toetsen waarbij je stukken tekst moet leren.

Check out my account ♡ | via Tumblr

Ezelsbruggetjes
I love ezelsbruggetjes. Soms zijn ze echt te stom voor woorden en slaan ze nergens op maar dat maakt niet uit! Zolang je het maar onthoudt is het goed. Meestal blijven ze nog best lang hangen in je hoofd. Bij een opsomming van woorden kun je bijvoorbeeld één woord maken van de eerste (twee) letters. Of bij het vertalen van een woord kun je bijvoorbeeld van de eerste drie letters van het woord een zin maken die je snel verbindt met de vertaling. Holy ik ben net op de site ezelsbruggetje.nl gekomen en dit is echt vet handig! Je hebt er van alle vakken heel veel, wow dit ga ik vaker gebruiken.

Handige apps
Wrts: deze heb ik al eerder genoemd maar ik gebruik wrts echt altijd voor het leren van woordjes van Frans, Duits en Engels. Je kunt op internet veel lijsten vinden die je kunt overnemen door gewoon te googelen: methode, klas, vak, hoofdstuk. Maar je kunt ze natuurlijk ook zelf uittypen. Daar leer je meer van dan doorlezen, en je kunt ze daarna ook online zetten zodat je vrienden zo ook kunnen overnemen en gebruiken. Ik gebruik wrts meestal door eerst de woorden over te nemen, daarna ze door te lezen daarna de meerkeuze optie van oefenen gebruiken en dan als laatst de echte toets optie.
Evernote: deze gebruik ik altijd voor samenvattingen. Dit is eigenlijk zo’n app waarop je alle soorten documenten kan maken. Je kunt hierin een boek maken: school. Daarin schrijf je dan bijvoorbeeld je samenvattingen. Het is online, dus je kun ze op al je apparaten bekijken als je een account hebt. Je zou ze ook online kunnen zetten zodat je klasgenoten ze ook kunnen lezen. Ik vind het heel handig omdat je ze ook later snel kunt terugvinden. Geschreven samenvattingen gaan bij mij toch altijd kort mee en dat kan best onhandig zijn als je ze aan het eind van het jaar nog nodig hebt.
Youtube: ik kan echt niet meer zonder de leraren via YouTube! Soms komt de de uitleg van een leraar op school echt tekort, en is het handig als iemand alles even snel kan uitleggen. Dit heb je echt voor alles. Zoek het onderwerp op wat je nodig hebt en je zult het vast en zeker vinden. Mijn favorieten zijn: scheikundelessen, wispeltube, ACNnatuurkunde en jortgeschiedenis schijnt ook goed te zijn.

LEAVETHEWORLDBEHINDYOU

Genoeg slaap
Mijn spirit om te gaan leren is echt op zijn dieptepunt als ik moe ben. Dan eindig ik meestal tussendoor toch weer met m’n hoofd op het bureau waarbij ik bijna in slaap val. Probeer daarom genoeg te slapen en ik weet dat dat moeilijk is (ik ben er zelf ook geen ster in). Ga anders als je echt moe bent na school even een uurtje in je bed liggen, wat kan jou het schelen! Daarna kun je weer uitgerust aan de slag. Ook al is het wel moeilijk om daarna weer uit je bed te stappen en te gaan leren, haha.

Hebben jullie nog tips voor bij het leren?

xxx Lau

Over Lifebloglau

Hi! Welkom op LifeblogLau ♥ Leuk op mijn blog komt kijken. Ik ben Lau en ben 16 jaar. Hier vind je posts over mode, uiterlijk, muziek, persoonlijke verhalen, recepten en nog veel meer!
Dit bericht werd geplaatst in Lifestyle en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Tips voor bij het leren

  1. FiekeFairy zegt:

    Dit zijn echt handige tips! Ik ga er zeker een paar gebruiken als ik ze nodig heb!

    Like

  2. Pingback: Tips tegen stress | LifeblogLau

Geef een reactie

