FoodblogLau: Witte thee

Hiii! Van mijn zus hoorde ik dat witte thee nog veel gezonder is dan groene thee en alle andere soorten thee. Zelf had ik nog nooit gehoord van witte thee en ik was meteen erg benieuwd. Groene thee is al sinds een paar jaar mijn grote liefde en witte thee scheen er op te lijken dus ik ben meteen op zoek gegaan naar een doos witte thee. Ja hoor ik ben er helemaal weg van, vooral omdat het zo super healty is. Maar mijn vraag is nog steeds, wat is nu eigenlijk het verschil met groene thee? Want naar mijn mening is de smaak bijna hetzelfde. En wat is er zo gezond aan?

theevoorwater

Hoe lang bestaat het?
Witte thee is heel lang geleden in Azië bedacht en is ook een aantal jaar te koop in Nederland. Toch is het nog steeds niet heel populair. Het begint langzaam aan bekend te worden dat witte thee gezonder is dan alle andere soorten thee en daardoor beginnen steeds meer mensen er fan van te worden.

theedoosachterkant

Wat zit er in?
In witte thee is gemaakt van de theeplant camellia sinensis. Aan de naam ‘theeplant’ hoor je al een beetje dat alle soorten thee hiervan gemaakt  zijn, en dat is ook echt waar. Ook groene en zwarte thee dus. Alleen bij witte thee worden de knoppen in hun jonge stadium gebruikt en bij groene en zwarte thee weer andere bladeren in een ander stadium. Iets wat mij verbaasde is dat er blijkbaar verschillende soorten witte thee zijn. Deze verschillen dan in kwaliteit. De beste kwaliteit bevat de allerjongste knoppen en verder niks anders. De slechtste kwaliteit wordt gemaakt van restanten van witte thee met een goede kwaliteit. Dit betekent dus dat dit niet de beste blaadjes en knoppen zijn en daarbij ook nog eens ouder zijn. Van goede naar slechtere kwaliteit: Baihoa Yinzhen – Bai Mu Dan – Gongmei – Shou Mei.

Wat is er goed aan?
Doordat de knoppen van de theeplant op een jonge leeftijd worden geplukt blijven de goede stoffen er veel beter inzitten. Antioxidanten versterken het immuunsysteem en schakelen stoffen die het lichaam beschadigen uit. Bacteriën verspreiden zich minder snel. Theanine heeft een kalmerend effect en EGCG helpt bij het verminderen van schadelijke stoffen en vermindert ook slecht cholesterol. Verder helpt witte thee bij het behouden van een mooie huid, minder vetopslag, sterke botten en een goede bloeddruk. Deze effecten zullen natuurlijk niet meteen levensveranderend zijn, maar op lange termijn zul vast en zeker wel merken dat het goed voor je is (vooral als je ongeveer 3 koppen of meer per dag drinkt). Wat ik een heel groot voordeel vind is dat witte (en ook groene) thee een lichte kleur heeft en daardoor de tanden niet verkleurt. Hallo niet-gele tanden. 🙂

theelabel

Het verschil met groene thee
Witte thee is dus eerder geplukt dan groene thee en is daarnaast ook minder bewerkt van groene thee waardoor de gezonde stoffen goed in de blaadjes en knoppen blijven zitten. Witte thee bevat dus veel meer van de goede stoffen die ik hierboven genoemd heb en geeft dus ook meer goede effecten. Groene thee heeft een meer plant-achtige smaak. Witte thee is iets zoeter en bloemiger. Hoe komt het dat ik het verschil nooit merkte? Gewoon omdat ik m’n thee niet goed zette. Oeps… Als die-harde thee fan heb ik toch iets fout gedaan. Je proeft de smaak dus veel beter als je het gekookte water even laat staan totdat het wat afgekoeld is. Daarna doe je het zakje er in voor ongeveer 3 tot 5 minuten en dan proef je pas echt goed de smaak. Ach ja, weten we dat ook weer.

theewater

theezakjeinwater

Waar is het tekoop?
Bij de Albert Hein is veel witte thee te koop. Ze hebben alleen niet echt puur, maar vermengt met allemaal smaakjes. Zoals met jasmijn/oranjebloesem of jasmijn/aardbei. Je hebt er ook een met met lotus/lichee. Lipton verkoopt ook witte thee alleen dan vermengt met framboos of granaatappel
Special T heeft witte thee alleen dan met een vleugje meloen. Special T is trouwens dat theemerk waarvoor je een speciaal apparaat nog hebt. Het lijkt mij wel awesome om zo’n apparaat te hebben, alleen het is wel heel duur en moeilijker te krijgen.
Maar waar is de pure, echte witte thee te koop? Nou je kunt het van verschillende merken vinden bij de Tuinen en natuurlijk bij de echte theewinkeltjes. Hier kun je ook losse witte thee kopen. Daarvan schijnt de kwaliteit het allerbest te zijn. Het is alleen wel ietsje duurder dan thee uit een zakje. Degene die ik nu heb is van Twinings en hij heet ‘pure white tea’.

theezakje

Wat vind ik er van? I love it! En ik zal het zeker nog heel lang blijven drinken. Witte thee is in de meeste gevallen iets exclusiever en duurder dan groene thee. Maar dat is het mij in ieder geval wel waard!

Wat voor thee vind jij het lekkerst?

Love
Lau

Over Lifebloglau

Hi! Welkom op LifeblogLau ♥ Leuk op mijn blog komt kijken. Ik ben Lau en ben 16 jaar. Hier vind je posts over mode, uiterlijk, muziek, persoonlijke verhalen, recepten en nog veel meer!
Dit bericht werd geplaatst in FoodblogLau en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op FoodblogLau: Witte thee

  1. Pingback: Tea time | LifeblogLau

Geef een reactie

