FoodblogLau: Vegetariër zijn

Hii! In dit bericht zal ik vertellen waarom ik vegetariër ben en hoe het is om geen vlees te eten. Ik probeer niemand overhalen om vegetariër te worden, dat moet je natuurlijk helemaal zelf bepalen!

Soort vegetariër
Ja er zijn inderdaad een paar verschillende soorten vegetariër. Denk bijvoorbeeld aan mensen die geen vlees eten, maar wel gevogelte en vis. Of juist geen gevogelte maar wel vis. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de veganist en verschillende varianten daarvan. Een veganist eet ook geen ei en zuivel. Naja in ieder geval, ik ben een ovo-lacto-vegetariër. Dat houdt in dat ik geen vlees, gevogelte en vis eet, maar wel ei en zuivel.

Waarom?
Eigenlijk ben ik van de ene op de andere dag vegetariër geworden zonder er eigenlijk echt lang over na te denken. Ik belande op YouTube bij de bio-industrie filmpjes. Anderen vragen zich af waarom ik dat deed. Voor mij was het heel simpel. Waarom zou ik het niet doen? Omdat ik bang zou zijn dat ik het verschrikkelijk zou vinden en dat ik daarna geen vlees meer zou durven eten? Ik wou wel eens weten wat er echt gebeurt in die bio industrie en als ik het heel erg zou vinden, zou ik gewoon stoppen met vlees eten. Dus ik keek er een paar en ik vond het inderdaad echt heel erg. Vanaf dat moment besloot ik dat al die dieren voor mij niet meer hoeven te sterven. Wat anderen doen, maakt mij niet veel uit. Maar voor mij hoeft het niet meer. Ik hou heel erg van dieren en voor mij is het een beetje tegenstrijdig om dieren heel leuk te vinden en aan de andere kant ze ook op te eten. Want daar komt het eigenlijk op neer haha. Wist je dat als je je hele leven geen vlees eet je 727 dieren redt. Wow!

Kritiek
M’n familie stond wel raar te kijken toen ik ineens geen vlees meer at. Dat had ik natuurlijk ook niet anders verwacht. Mijn moeder vond het wel meteen goed en koopt ook met alle liefde vleesvervangers voor me. Ze eet zelf ook bijna geen vlees, dus voor haar was het helemaal geen probleem. De rest plaagde me er eerst wel mee, maar dat is nu wel weer opgehouden. Verder zijn opmerkingen zoals “wanneer houdt het nou eens op” “wanneer ben je uit deze fase” en “wat ben je lastig” altijd vervelend. Maar hee, ik bepaal het toch zelf 🙂

veg

Vleesvervangers
Er zijn zo ontzettend veel vleesvervangers, dat vegetariër zijn tegenwoordig helemaal geen probleem meer is. Het is niet ongezonder dan wel vlees eten, ook al geloven veel meer nog steeds niet dat het echt zo is. Te veel vlees eten is zelfs ongezond. Vlees bevat veel verzadigd vet, cholesterol en calorieën. Dit heb je natuurlijk wel nodig, maar niet te veel. Goede vleesvervangers bevatten ijzer, eiwit vitamine B12 en/of B1. Afwisseling in deze vleesvervangers is nodig, omdat één product niet altijd alle voedingsstoffen bevatten. Goede vleesvervangers zijn noten, pinda’s, eieren, pitten, peulvruchten. Iets minder bekend zijn soja, tempé en tofu. Ik ben er persoonlijk niet zo’n fan van, maar je kan er als je het lekker vind leuke recepten mee maken.
Waar ik helemaal weg van ben zijn de vleesvervangers van valess, vivera en het c1000 merk (die goodbite producten hebben). Vleesvervangers liggen meestal in een supermarkt een apart vak en hebben meestal een groene verpakking. Er staat vaak een groen logotje van een plant of blaadje op.

Valess
Valess is gemaakt op basis van zuivel, ijzer en kruiden. Ze hebben kaas filets, gevulde filets, italiaanse balletjes, roerbakblokjes, en zelfs saucijzenbroodjes. Awesome! Op de site vind je alle producten

Valess

Vivera
Deze vleesvervanger bestaat uit plantaardige grondstoffen zoals soja, rijst of wortel. Het is echt niet normaal hoeveel zij hebben. Check de site van Vivera. Mijn favorieten zijn de javaanse schijf, de groenteschijf en de kaasschnitzel. Kenmerkend aan dit merk is dat ze ook broodbeleg hebben (dag alleen maar kaas!). Ze hebben boterhamworst, filet americain, ham, kipfilet en paté. Dit is echt mijn favoriete vleesvervanger!

vivera

Goodbite
Als ik het goed begrepen heb, gebruikt de c1000 vegetarische producten van goodbite. In hun producten zijn gemaakt van eiwitten, soja tarwe en erwte. Ook dit merk heel veel! Neem eens een kijkje op hun site . Noem een soort vlees en ze hebben het. Ze doen me een beetje denken aan de producten van Vivera.

vegetarisch

Zo zie je maar dat vegetarisch zijn helemaal geen probleem hoeft te zijn. Het is helemaal niet mijn bedoeling om iemand over te halen, of vleesetende mensen te beledigen. Ik ben er zelf gewoon erg enthousiast over. Het geeft een goed gevoel om te weten dat dieren niet sterven voor jou. En inderdaad, vleesvervangers kosten wat meer, maar daar heb ik (oké eigenlijk m’n moeder) het wel voor over. 🙂

Bedankt voor het lezen!
xxx Lau

Over Lifebloglau

Hi! Welkom op LifeblogLau ♥ Leuk op mijn blog komt kijken. Ik ben Lau en ben 16 jaar. Hier vind je posts over mode, uiterlijk, muziek, persoonlijke verhalen, recepten en nog veel meer!
Dit bericht werd geplaatst in FoodblogLau en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op FoodblogLau: Vegetariër zijn

  1. isabeljanne zegt:

    Wat goed dat je vegetariër bent! En dat plaatje over I’m going vegan is echt grappig (en waar).

    Liked by 1 persoon

  2. evelienblogs zegt:

    Hoi Lauressa,

    Bedankt voor je lieve comment op mijn artikel. Ik vind het altijd dubbel zo leuk als mensen die ik niet persoonlijk ken, mijn blog lezen. Wat je zegt over van dieren houden, vind ik heel erg waar. Ik vind het altijd nogal raar als vleeseters zichzelf omschrijven als ‘dierenvriend’. Ook vind ik het altijd ergerlijk hypocriet als mensen het ene dier wel eten maar het andere niet. Bijvoorbeeld geen paard of konijn, maar wel koeien en varkens. Mijn persoonlijke favoriete vleesvervangers zijn de spinazie rondo’s van Albert Heijn! Heb je die al eens geprobeerd? Of houd je niet van spinazie, dat kan natuurlijk ook!

    Liefs,
    Evelien

    Like

    • lifebloglau zegt:

      Hii, Aw jij ook bedankt voor je comment! Ja klopt helemaal, ik vind wel dat wel dat we ons kunnen omschrijven als een echte dierenvriend! En mensen die vlees eten natuurlijk ook, maar dan toch op een andere manier. Nee de spinazie rondo’s heb ik nog niet geprobeerd, maar ik zal zeker een keer kijken. Lijkt me lekker 🙂 xxx

      Like

  3. Pingback: Top 5 favoriete vleesvervangers van vivera | LifeblogLau

Geef een reactie

